48 311 aktuálních nabídek
od 961 realitních kanceláří a soukromníků

5 rad, jak prodat nemovitost rychle

Datum vydání: 25.07.2014 | Markéta Mazancová

Příliš mnoho kupujících si myslí, že nemovitost, která je již příliš dlouho na trhu, musí mít nějakou skrytou závadu. A to může vést k zbytečnému a nekonečnému snižování ceny. Naštěstí existují způsoby, jak se vyhnout tomu, aby nápis na domě "na prodej" vybledl a prorostl větvemi z vedlejšího stromu.

Rada č. 1: Naceňte svoji nemovitost správně, naceňte ji nízko

Mnoho klientů přichází do realitní kanceláře již s konkrétní představou, kolik by za svoji nemovitost chtělo utržit. Často bývá jejich odůvodněním ceny to, kolik peněz do pořízení nemovitosti investovali, nebo kolik za nemovitost utržit potřebují - např. pro děti na pořízení nového bytu, na umoření hypotéky, na vypořádání majetků během rozvodu apod. Nicméně - to trh nezajímá. Případní kupující nejsou ochotni přistoupit na přemrštěnou cenu a raději jdou hledat jinam.

Jak tedy správně stanovit cenu?

Se správným stanovením ceny vám jistě ochotně pomůže váš realitní makléř. Také se podívejte, jak se pohybují ceny podobných nemovitostí v okolí na internetu. Nejspolehlivějším ukazatelem však je, pokud si zjistíte, za jakou cenu se již reálně prodaly podobné nemovitosti v okolí té vaší. Kvalitní realitní makléř vám jistě tuto informaci bude moci zjistit.

Pokud o stanovení ceny požádáte více makléřů, nikdy nevolte doporučení toho makléře, který vám za nemovitost slibuje nejvíce peněz. Je možné, že to dělá jen proto, aby vaši nemovitost získal do nabídky. A až v průběhu prodeje bude vyvíjet tlak na snížení ceny. Raději si tedy vyberte makléře, který bude možná až krutě upřímný, ale bude umět svůj názor odůvodnit.

Pokud začnete nabízet svoji nemovitost s příliš vysokou počáteční cenou a budete postupně zlevňovat, nikdy nedostanete tolik, kolik byste dostali, pokud byste již od začátku nastavili cenu správně. Často se totiž stává - jak již bylo zmíněno, že pokud je nemovitost na trhu příliš dlouho, začnou se potencionální zájemci ptát, co je s ní špatně.

A pokud se prodávající bojí, že svoji nemovitost nacení příliš nízko, není se naopak čeho bát! Trh se o toto podhodnocení postará a velký počet nabídek cenu přirozeně zvedne.

Rada č. 2: Nechte svou nemovitost, ať je vidět!

I pokud svěříte záležitost prodeje nemovitosti svému realitnímu makléři, můžete kontrolovat, zda udělal všechny kroky ohledně zviditelnění vaší nemovitosti, které mohl. A jistě ani samotný realitní makléř nebude nic namítat, pokud mu navrhnete ještě některý ze svých nápadů ohledně prezentace, které jeho samotného nenapadly.

Dejte si záležet, ať je nemovitost vidět na co největším počtu realitních serverů. U každého inzerátu by měly být poutavé fotografie, především pak ta první! Ta by měla potencionálního zájemce hned zaujmout a donutit jej otevřít detail inzerátu.

Při vytváření inzerce se nesnažte z fotografií udělat fotodokumentaci nemovitosti. Pojměte to spíše jako reklamu. Jako něco, co by mělo nalákat potencionální zájemce, aby se na nemovitost přišel podívat. Nikdy nevíte, co zájemce na samotné prohlídce nakonec zaujme a možná i přesvědčí nemovitost koupit.

Velice důležitým marketingovým nástrojem je také označení nemovitosti nápisem 'na prodej.” Statisticky je dokázáno, že na tento způsob prezentace reaguje až 30% těch, kteří nemovitost nakonec koupí.

A protože všichni potencionální kupující nemusí být aktivními uživateli internetu, či nemusí na váš nápis 'na prodej” narazit, je třeba myslet i na tištěnou inzerci. A to například v místním realitním časopise, v místních inzertních novinách, či na vývěsce v místní samoobsluze.

3. rada: Prodáváte specifickou nemovitost? Hledejte cesty…

Pokud se nemovitost stále nemůže prodat, přestože jste si jistí, že máte správě nastavenou cenu a vaše nemovitost je vidět, existuje ještě třetí důvod, proč zůstává právě vaše nemovitost neprodaná. Je prostě něčím specifická. Jedná se například o hotel, barokní sídlo, dům na vodě, rozsáhlý statek s pastvinami…

Kromě nekonečného čekání, zda vám zazvoní telefon a přihlásí se zájemce o prohlídku, můžete udělat ještě několik dalších věcí. Zamyslete se nad možnostmi využití nemovitosti. Uvažujte například takto:

Máte statek vhodný pro chov koní.
  • Jaké jiné využití by statek mohl mít?
  • Dal by se předělat na ekofarmu?
  • Kde hledat zájemce, kteří by chtěli ekofarmu?
  • Možná zkuste oslovit nějaký spolek zabývající se zemědělstvím, nebo dát inzerát na nástěnku úřadu, který poskytuje dotace na podobné projekty.
  • Jaké další využití by mohla nemovitost mít?

4. rada: Pamatujte, že renovace nemusí být cestou ke zhodnocení nemovitosti

Jistě si se zalíbením bude každý prohlížet fotografie pěkně zrekonstruovaného bytu či domu a možná z nich mnozí budou i čerpat inspiraci. Nicméně pokud si spočítáte náklady na rekonstrukci v porovnání ke zvýšení utržené částky, opravdu získáte ve výsledku více peněz?

V některých případech je možné, že ano, nicméně není to nic, na co lze spoléhat. I přes provedenou kompletní rekonstrukci vám jistě zájemci řeknou mnoho dalších výtek, co je třeba předělat či dodělat, a tím budou tlačit na snížení ceny.

Další věcí je, že ne každý musí mít stejný vkus jako vy. Jako realitní makléřka jsem se setkala dokonce i s tím, že si kupci bytu nově zrekonstruovanou koupelnu ihned po koupi opět znovu kompletně předělali.

Není rekonstrukce jako rekonstrukce. Pokud provedete jen některé 'povrchové úpravy,” které pro vás nebudou velkou finanční zátěží a budou efektivně provedené, může se vaše investice vyplatit.

'Povrchovými úpravami“ mám na mysli například: vybílení místností, opravení drobných rozbitých věcí, jakými jsou například kapající kohoutek, přebroušení zašlých parket, oprava vstupních dveří, seřízení oken, instalace obložkových zárubní apod.

5. rada: Nehledejte v prodeji nic složitého

Většina nemovitostí se prodá během prvních 3 měsíců. A potom se z nich stávají 'ležáci.' Kde mohou být příčiny toho, že se nemovitost nemůže prodat? Mohou být v podstatě jen 3:
  1. Problém je v ceně, nemovitost je příliš drahá
  2. Problém je v marketingu, nemovitost není vidět
  3. Jedná se o specifickou nemovitost. V tomto případě je velice úzký okruh zájemců.
  4. A nakonec si dovolím doplnit ještě 4. příčinu - z nemovitosti se stal 'ležák,' jinými slovy - nemovitost se 'proflákla.' To znamená, že nemovitost byla na trhu příliš dlouho a za příliš vysokou cenu a teď ji nikdo nechce, neboť je každému divné, proč je nemovitost na trhu tak dlouho. 
Zdroj: www.ČESKÉREALITY.cz, www.shutterstock.com
prodej, nemovitosti, realitní, makléři, realitní, trh, realitky
TOPlist