48 438 aktuálních nabídek
od 960 realitních kanceláří a soukromníků

Chystáte se prodat svoji nemovitost sami?

Datum vydání: 24.02.2014 | Markéta Mazancová

Už jste se rozhodli udělat ten krok a prodat si svůj dům, byt či pozemek (nemovitost) sami? Možná vám pár lidí z vašeho okolí řeklo, že byste to neměli dělat, že je to bláznivý krok, a že to v žádném případě sami nezvládnete. Nicméně už jste rozhodnuti, že ušetříte 3 – 5% za provizi realitní kanceláři? Nezapomínejte si spočítat, zda náklady, které vás bude prodej svépomocí stát, nebudou stejné nebo vyšší, než kdybyste o pomoc požádali realitní kancelář. V tomto článku vám poskytneme několik zásadních rad, jak to provést.

1. Jak stanovit správnou cenu?

Snad nejdůležitějším krokem při prodeji své nemovitosti, v kterém můžete udělat chybu, je stanovení správné ceny. Pokud cenu nastavíte příliš vysoko, může se snadno stát, že vaše nemovitost zůstane po léta neprodaná. Zároveň se ale může stát to samé, pokud je podhodnocena. Lidé mohou být podezíraví k tomu, že je nemovitost příliš levná a začnou se sami sebe ptát - 'proč?“ V takovém případě se obejdou bez obchodu s vámi.

Vždycky je dobré získat odborné posouzení hodnoty. Možná vás to bude stát pár korun navíc, ale v každém případě je to něco, co bude každého kupujícího zajímat. Také existují některé možnosti, jak si můžete sami ocenit nemovitost pomocí informací získaných na internetu. Lze to udělat například tak, že si sepíšete ceny prodávaných nemovitostí srovnatelných s tou vaší a z nich si uděláte průměr. V případě bytu můžete posuzovat podle ceny za metr čtvereční. Od této získané hodnoty odečtěte přibližně 10-20% a získáte orientační tržní cenu vaší nemovitosti. Procenta se odečítají proto, že většina nabídek je nadhodnocených a nakonec se nemovitost prodá za nižší cenu.

2. Jak na inzerci?

Při prodeji nemovitosti budete muset roztřídit užitečné a potřebné rady, kterých je na internetu nespočet. Existuje několik realitních serverů, které za přijatelné peníze umožňují inzerovat soukromým osobám a ještě k tomu vám mohou poskytnout reklamní plachtu s nápisem 'Na Prodej“. Tu pak umístíte na viditelné místo zvenčí domu, na plot, nebo kamkoliv, kde bude nápis vidět. Rozhodně si tento reklamní nástroj obstarejte, může vám zvýšit úspěšnost prodeje za dobrou cenu až o 30%.

Abyste svoji nemovitost ještě více zviditelnili, zaměřte se na svoji lokalitu. Znovu se zaměřte na to, zda jste správně zadali online inzerát své nemovitosti a také podejte inzerát do místních novin. Důležité je, aby se váš dům zobrazil, pokud si zájemci při vyhledávání zadají do filtru nemovitost podobnou té vaší. Následně si zkuste svůj dům vyhledat a uvidíte, jak ho najdou potencionální kupující. Následujte vzor těch inzerátů, které přitáhnou vaši pozornost. Při prohlížení inzerátů se ptejte sami sebe: Co bylo to, co mě přimělo podívat se na detail právě tohoto inzerátu? Co se mi na něm líbilo? Jak podobně bych mohl inzerovat právě já? Zdůrazněte největší přednosti nemovitosti, abyste se zviditelnili v záplavě nabídek na internetu či v tištěné inzerci. Dbejte na to, aby všechny informace, které uvádíte, byly pravdivé.

3. Jak správně zorganizovat prohlídku

Pokud právě probíhá prohlídka, měli byste se ke každému příchozímu již od začátku chovat jako k potencionálnímu kupujícímu. Nicméně mnoho z těchto lidí také navštívilo velké množství jiných nemovitostí. V tak velkém počtu už se pro ně prohlídka může stát rutinní a monotónní záležitostí. To je však vaše příležitost, abyste zaujali klienta.

Skvělým nápadem je připravit něco jako přivítací leták. Dejte si čas a popřemýšlejte, proč by si různí lidé chtěli koupit právě váš dům či byt. Do tohoto letáku byste měli napsat přednosti jako třeba: 'Jak daleko je škola?“, 'Kde je nejbližší zastávka městské hromadné dopravy?“, 'Je poblíž nějaká dobrá restaurace nebo bar?“, 'Kde jsou nejbližší obchody?“ Popřemýšlejte o všech těchto otázkách, na které byste se mohli jako potencionální kupující sami zeptat. Můžete se nejprve zájemců například zeptat, zda ví, kde je… například nejbližší obchod. Tím zaujmete jejich pozornost a budou si vás a hlavně vaši nemovitost lépe pamatovat. Leták s informacemi jim dejte s sebou, aby se k němu mohli později vrátit.

A nakonec, nezapomeňte dbát na bezpečnost, zvláště pokud v prodávaném bytě či domě stále bydlíte. Mohlo by snadno dojít k odcizení osobních věcí. Proto se pokuste, aby u prohlídky bylo přítomno z vaší strany (ze strany prodávajícího) více lidí, což zvýší její bezpečnost.

4. Co můžete očekávat ze strany realitních kanceláří

Jakmile vám vyjde inzerát, že prodáváte svoji nemovitost, začne vám velmi intenzivně zvonit telefon. Pokud žijete v menší obci, bude to jen několik desítek telefonátů. Pokud žijete například v Praze, může to být až několik set. Nicméně většina volajících budou zprvu realitní kanceláře, které vám budou nabízet zprostředkování prodeje vaší nemovitosti, a každá z nich vám bude tvrdit, že právě na vaši nemovitost mají kupujícího. Některé opravdu mohou mít poptávajícího po nemovitosti podobné té vaší. Nicméně, jak mohou tvrdit, že mají klienta, který to určitě koupí, když nemovitost ještě ani neviděli? Obecně platí, že na deset volajících realitních kanceláří připadá jeden opravdový zájemce. Buďte tedy velmi obezřetní, pokud se nakonec rozhodnete některé realitní kanceláři dovolit nabízet svou nemovitost, prověřte si její reference. Dejte si velký pozor i pokud nepodepisujete jakoukoli smlouvu. Mějte též na paměti, že i ústní dohoda je stejně platná a závazná. Nemusíte hned podepisovat exkluzivní smlouvu, i když to na vás realitní kanceláře budou zkoušet. Zkuste nejprve neexkluzivní formu spolupráce, a pokud vás realitní kancelář přesvědčí o svých kvalitách, nebojte se přistoupit na exkluzivní formu zastoupení, ale až později.

Máte-li pocit, že nápis v inzerátu  'bez RK“ přitáhne zájemce, protože budou mít pocit, že ušetří, můžete mít na jednu stranu pravdu, ALE! Naopak některým zájemcům o koupi přijde koupě bez agentury velmi riskantní, tudíž je nápis 'bez RK“ spíše odradí. A kupující vědí, že svou nemovitost prodáváte bez realitní kanceláře proto, že chcete ušetřit, tudíž levnější to stejně nebude.

5. Právní záležitosti

Vzor kupní smlouvy se dá volně stáhnout na internetu. Nicméně buďte ostražití, zda má všechny náležitosti, jaké mají ve smlouvě být. Pouhá špatná formulace věty může mít dalekosáhlé následky, třeba i to, že jako prodávající nebudete mít ani nemovitost a ani peníze. Proto se kvůli sepsání kupní smlouvy rozhodně obraťte na právníka. Je to sice náklad navíc, ale může vám ušetřit až několik milionů (kupní cena nemovitosti). Dále vám zajistí advokátní úschovu během přepisu nemovitosti na katastru. Kromě advokátní úschovy máte na výběr z úschovy notářské či bankovní. Ty jsou však zpravidla dražší a zdlouhavější. Důležité tedy je, abyste alespoň jednu ze tří úschov zvolili.

Na závěr si spočítejte všechny náklady a čas strávený s prodejem. Je možné, že dojdete k závěru, že se vám vyplatí svěřit prodej nemovitosti realitní kanceláři. Ale toto rozhodnutí už je jen na vás. 

Zdroj:
www.ČESKÉREALITY.cz, www.shutterstock.com
jak, prodat, byt, rodinný, dům, nemovitost, prodej, nemovitostí
TOPlist