Funkce uživatele
Moje oblíbené nemovitosti Moje filtry Upravit profil Vložit inzerát Dotazy
Region

Co rozhoduje při výběru realitní kanceláře

Jak lidé vybírají realitní kancelář? Při výběru realitní kanceláře rozhodují reference známých, osobnost makléře i členství v profesní organizaci.

24. 5. 2019, redakce
Co rozhoduje při výběru realitní kanceláře

Quantum reality – Realitní kancelář Praha realizovala průzkum, který ukázal, podle jakých ukazatelů se majitelé nemovitostí rozhodují svěřit svoji nemovitost do péče realitní kanceláře. Zúčastnilo se ho celkem 685 respondentů, kteří skrze hlasování v anketě odpovídali na otázky, jako jsou jejich pohnutky k posouzení důvěryhodnosti realitní kanceláře nebo způsob, jakým tyto informace dosahují.

Nejzásadnějším faktorem jsou podle výsledků průzkumu reference. Většina respondentů dává přednost zkušenostem z blízkého okolí, tedy svých známých a přátel - díky jejich osobním zkušenostem si mohou udělat reálnou představu o průběhu celé spolupráce.

Druhým nejčastějším zdrojem referencí, který dotazovaní uvedli, jsou internetové vyhledávače, diskusní fóra a sociální sítě, skrze která mohou leckdy přispívající uživatele dokonce i kontaktovat a optat se jich na osobní zkušenosti s danou realitní kanceláří. A to nejen těch, kteří svoji nemovitost prodávali, ale také kupovali. Mnoho dotazovaných dále uvedlo, že zásadní vliv na jejich rozhodování mají i názory odborníků z realitní kanceláře v médiích.

Vedle referencí spokojených zákazníků realitní kanceláře jsou současně podstatné i výsledky a pověst konkrétních makléřů, kteří mají o klienta pečovat. Více než 71 % dotázaných dokonce uvedlo, že je pro ně pověst a výsledky konkrétního makléře důležitější než značka realitní kanceláře. 

Množství makléřů, kterými realitní kancelář disponuje se dle průzkumu ukázalo jako téměř nepodstatné. Zároveň si více než 68 % dotazovaných myslí, že by realitní makléř měl být i certifikovaným odhadcem nemovitostí.

Více než polovina dotazovaných dále jako rozhodující faktor o kvalitě realitní kanceláře uvedla její aktivní členství v některé z profesních organizací, která své členy zavazuje například dodržováním etického kodexu nebo k dodržování pravidel k ochraně klienta. Patří sem například Asociace realitních kanceláří, která v současnosti sdružuje téměř 400 realitních kanceláří, ale také sdružení Realitní komora ČR nebo Česká komora realitních kanceláří.

O vnímání kvality realitní kanceláře rozhoduje podle výsledků průzkumu také její historie. Moderní design webových stránek dle výsledků naopak příliš důležitou roli nehraje. Pouhých 
6 % dotazovaných shledalo viditelnost značky důležitou – jedná se o venkovní reklamy jako jsou billboardy, inzeráty nebo televizní reklama, přičemž 10 % pak uvedlo jako hodnotný zdroj informací tištěná média a katalogy firem. „Výsledky průzkumu nám potvrdili, že na realitním trhu hraje důležitou roli důvěryhodnost. Lidé hledají především spolehlivého partnera s prokazatelnými zkušenostmi a výsledky ať už v podobě realitní kanceláře nebo i konkrétního makléře,“ shrnuje výsledky Jakub Zámiš, jednatel Quantum reality – Realitní kancelář Praha.