Jak lidé vybírají realitní kancelář? Realitní trh je pestrý a existují nadšení zákazníci i ti velmi zklamaní jako v jiných oborech. U prodeje či pronájmu nemovitosti se nicméně jedná o zásadní rozhodnutí s vážnými dopady, se kterými se pojí silné emoce. Podle jakých ukazatelů se potenciální prodejci či pronajímatelé rozhodují, které realitní kanceláři svěří svoji nemovitost?
Quantum reality – Realitní kancelář Praha realizovala průzkum, který ukázal, podle jakých ukazatelů se majitelé nemovitostí rozhodují svěřit svoji nemovitost do péče realitní kanceláře. Zúčastnilo se ho celkem 685 respondentů, kteří skrze hlasování v anketě odpovídali na otázky, jako jsou jejich pohnutky k posouzení důvěryhodnosti realitní kanceláře nebo způsob, jakým tyto informace dosahují.
Nejzásadnějším faktorem jsou podle výsledků průzkumu reference. Většina respondentů dává přednost zkušenostem z blízkého okolí, tedy svých známých a přátel - díky jejich osobním zkušenostem si mohou udělat reálnou představu o průběhu celé spolupráce.
Druhým nejčastějším zdrojem referencí, který dotazovaní uvedli, jsou internetové vyhledávače, diskusní fóra a sociální sítě, skrze která mohou leckdy přispívající uživatele dokonce i kontaktovat a optat se jich na osobní zkušenosti s danou realitní kanceláří. A to nejen těch, kteří svoji nemovitost prodávali, ale také kupovali. Mnoho dotazovaných dále uvedlo, že zásadní vliv na jejich rozhodování mají i názory odborníků z realitní kanceláře v médiích.
Více než polovina dotazovaných dále jako rozhodující faktor o kvalitě realitní kanceláře uvedla její aktivní členství v některé z profesních organizací, která své členy zavazuje například dodržováním etického kodexu nebo k dodržování pravidel k ochraně klienta. Patří sem například Asociace realitních kanceláří, která v současnosti sdružuje téměř 400 realitních kanceláří, ale také sdružení Realitní komora ČR nebo Česká komora realitních kanceláří.
O vnímání kvality realitní kanceláře rozhoduje podle výsledků průzkumu také její historie. Moderní design webových stránek dle výsledků naopak příliš důležitou roli nehraje. Pouhých
6 % dotazovaných shledalo viditelnost značky důležitou – jedná se o venkovní reklamy jako jsou billboardy, inzeráty nebo televizní reklama, přičemž 10 % pak uvedlo jako hodnotný zdroj informací tištěná média a katalogy firem. „Výsledky průzkumu nám potvrdili, že na realitním trhu hraje důležitou roli důvěryhodnost. Lidé hledají především spolehlivého partnera s prokazatelnými zkušenostmi a výsledky ať už v podobě realitní kanceláře nebo i konkrétního makléře,“ shrnuje výsledky Jakub Zámiš, jednatel Quantum reality – Realitní kancelář Praha.