48 652 aktuálních nabídek
od 958 realitních kanceláří a soukromníků

Co zařídit po koupi nemovitosti?

Datum vydání: 03.08.2021 | redakce

Stali jste se hrdým majitelem nemovitosti? Po vší té administrativě nezapomeňte na několik dalších kroků, které změnu vlastníka nemovitosti doprovázejí. Musíte se například přihlásit k členství v SVJ, převést energie na své jméno a zaplatit daň z nabytí nemovitosti.

Nezapomeňte na daně, přepis energií či výměnu zámků

Po podpisu kupní smlouvy si vydechnete – konečně máte vlastní nemovitost, po které jste tak toužili. Nenechte se však falešně ukolébat, musíte ještě zařídit několik věcí. Cena elektřiny při přepisu energií na nového majitele nebo daň z nabytí nemovitosti vás mohou nemile překvapit. Na co nezapomenout po koupi domu či bytu?

1. Přepis energií a služeb

Protokol s aktuálním stavem plynoměru, vodoměru a elektroměru vám poslouží jako podklad pro převedení energií na vaše jméno. Cena elektřiny a dalších energií však může být nevýhodná – měli byste si srovnat nabídky různých dodavatelů v online srovnávači a případně si sjednat smlouvu s lepšími podmínkami.

 

2. Smlouva s SVJ (koupě bytu)

Pokud jste koupili byt ve větším domě, stáváte se členem sdružení vlastníků jednotek (SVJ). Informujte je o převodu bytu, o stavech energií a zeptejte se na vyúčtování domovních poplatků. Zároveň si nechte poslat i předpis úhrad za teplo, vodu, příspěvky do fondu oprav atd.

3. Doložení listu vlastnictví (koupě s hypotékou)

Jestliže jste si na pořízení nemovitosti brali hypotéku, bude po vás banka chtít doložit vlastnictví a zapsané zástavní právo banky.

 

4. Daň z nabytí nemovitosti

V roce 2021 se tato daň neplatí, jindy ale musíte uhradit 4 % z kupní ceny nebo ceny ze znaleckého posudku (do 3 měsíců od prvního dne měsíce následujícího po zapsání vašich vlastnických práv). Daň se platí pouze v případě osobního vlastnictví nemovitosti, při koupi družstevního bytu de facto nevlastníte nemovitost, ale jste členem družstva.

 

5. Přihlášení k dani z nemovitosti

Každý rok budete finančnímu úřadu platit daň z nemovitosti. Jako nový majitel se k ní musíte přihlásit do 31. 1. roku následujícího po koupi nemovitosti, a to na finančním úřadě v místě vašeho trvalého bydliště.

6. Pojištění nemovitosti a domácnosti

Po koupi byste si měli sjednat dobrovolné pojištění nemovitosti a případně i domácnosti. Pojistky vám kryjí záda v nepříjemných situacích (vloupání, poničení živelní pohromou či havárií atd.) – pojišťovna vám pomůže s náhradou škod.

 

7. Změna adresy

Jestliže budete v nové nemovitosti bydlet, nahlaste změnu korespondenční adresy všem důležitým institucím. V případě požadavku na změnu trvalého bydliště navštivte městský úřad v místě nového bydliště.

 

8. Lékaři, školy

Stěhování s sebou často nese i registraci k novému lékaři, a máte-li děti, pak také změnu školy či školky.

 

9. Výměna zámků

Kvůli bezpečnosti byste si měli nechat v nové nemovitosti vyměnit veškeré zámky.

TOPlist