Funkce uživatele
Moje oblíbené nemovitosti Moje filtry Upravit profil Vložit inzerát Dotazy
Region

Co zařídit po koupi nemovitosti?

Stali jste se hrdým majitelem nemovitosti? Po vší té administrativě nezapomeňte na několik dalších kroků, které změnu vlastníka nemovitosti doprovázejí. Musíte se například přihlásit k členství v SVJ, převést energie na své jméno a zaplatit daň z nabytí nemovitosti.

3. 8. 2021, redakce
Co zařídit po koupi nemovitosti?

Nezapomeňte na daně, přepis energií či výměnu zámků

Po podpisu kupní smlouvy si vydechnete – konečně máte vlastní nemovitost, po které jste tak toužili. Nenechte se však falešně ukolébat, musíte ještě zařídit několik věcí. Cena elektřiny při přepisu energií na nového majitele nebo daň z nabytí nemovitosti vás mohou nemile překvapit. Na co nezapomenout po koupi domu či bytu?

1. Přepis energií a služeb

Protokol s aktuálním stavem plynoměru, vodoměru a elektroměru vám poslouží jako podklad pro převedení energií na vaše jméno. Cena elektřiny a dalších energií však může být nevýhodná – měli byste si srovnat nabídky různých dodavatelů v online srovnávači a případně si sjednat smlouvu s lepšími podmínkami.

 

2. Smlouva s SVJ (koupě bytu)

Pokud jste koupili byt ve větším domě, stáváte se členem sdružení vlastníků jednotek (SVJ). Informujte je o převodu bytu, o stavech energií a zeptejte se na vyúčtování domovních poplatků. Zároveň si nechte poslat i předpis úhrad za teplo, vodu, příspěvky do fondu oprav atd.

3. Doložení listu vlastnictví (koupě s hypotékou)

Jestliže jste si na pořízení nemovitosti brali hypotéku, bude po vás banka chtít doložit vlastnictví a zapsané zástavní právo banky.

 

4. Daň z nabytí nemovitosti

V roce 2021 se tato daň neplatí, jindy ale musíte uhradit 4 % z kupní ceny nebo ceny ze znaleckého posudku (do 3 měsíců od prvního dne měsíce následujícího po zapsání vašich vlastnických práv). Daň se platí pouze v případě osobního vlastnictví nemovitosti, při koupi družstevního bytu de facto nevlastníte nemovitost, ale jste členem družstva.

 

5. Přihlášení k dani z nemovitosti

Každý rok budete finančnímu úřadu platit daň z nemovitosti. Jako nový majitel se k ní musíte přihlásit do 31. 1. roku následujícího po koupi nemovitosti, a to na finančním úřadě v místě vašeho trvalého bydliště.

6. Pojištění nemovitosti a domácnosti

Po koupi byste si měli sjednat dobrovolné pojištění nemovitosti a případně i domácnosti. Pojistky vám kryjí záda v nepříjemných situacích (vloupání, poničení živelní pohromou či havárií atd.) – pojišťovna vám pomůže s náhradou škod.

 

7. Změna adresy

Jestliže budete v nové nemovitosti bydlet, nahlaste změnu korespondenční adresy všem důležitým institucím. V případě požadavku na změnu trvalého bydliště navštivte městský úřad v místě nového bydliště.

 

8. Lékaři, školy

Stěhování s sebou často nese i registraci k novému lékaři, a máte-li děti, pak také změnu školy či školky.

 

9. Výměna zámků

Kvůli bezpečnosti byste si měli nechat v nové nemovitosti vyměnit veškeré zámky.